Polecamy

W jaki sposób bieganie długodystansowe spowalnia proces starzenia się naczyń krwionośnych?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Uwielbiasz biegać, ponieważ każdy trening powoduje Twoje lepsze samopoczucie? Mamy jeszcze jedną świetną wiadomość – regularne treningi biegowe znacząco spowalniają też proces starzenia się naczyń krwionośnych!

Sport to zdrowie, do momentu kontuzji…

Znasz zapewne powiedzenie, że sport to zdrowie. Tak przynajmniej twierdzą pasjonaci aktywności fizycznej. Na drugim biegunie znaleźć można opinie osób, dla których jakikolwiek wysiłek fizyczny jest istną drogą przez mękę. Ich zdaniem, sport to najkrótsza droga do kalectwa. Kto w tym sporze ma rację?

Jak zwykle, prawda leży gdzieś pośrodku. Nie da się ukryć, że treningi biegowe (niezależnie na jakim dystansie) mogą być przyczyną kontuzji. Wszelkie dolegliwości wynikają przeważnie z nieadekwatnego dostosowania wysiłku do możliwości organizmu. Równie często za kontuzję odpowiada nieroztropność samego biegacza – wciąż zaskakująco często rozgrzewka jest zupełnie pomijana w treningu biegowym.

Jednak przy odpowiednim rozplanowaniu sesji treningowych, najlepiej pod okiem trenera, który posiada adekwatne doświadczenie, bieganie jest nie tylko przyjemnością, lecz także ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Bieganie to przede wszystkim:
•  ciekawa forma spędzania wolnego czasu,
•  poprawa kondycji,
•  lepsze samopoczucie,
•  sposób na rozładowanie stresu,
•  profilaktyka wielu chorób,
•  wolniejsze starzenie się organizmu!

Co na temat wpływu biegania na zdrowie mówią badania?

W kwestii pozytywnego wpływu biegania na zdrowie przeprowadzono już niejedno badanie naukowe. Co ciekawe, wnioski płynące z przeprowadzanych analiz dają bardzo optymistyczne wyniki!

Naukowcy pracujący na Brigham Young University szacują, że regularne przebieżki spowalniają proces starzenia się organizmu. Wszystko za sprawą telomerów, które u osób uprawiających jogging są dłuższe (im krótsze telomery, tym szybciej dochodzi do starzenia się organizmu).

Do podobnych wniosków doszli uczeni niemieccy, którzy przeprowadzili testy trwające pół roku na grupie 124 osób. Uczestnicy byli podzieleni na 4 grupy – trenujących sporty wytrzymałościowe, interwały, ćwiczących na maszynach i nieuprawiających żadnej aktywności. Najefektywniej na spowolnienie procesów starzenia wpłynął trening realizowany przez pierwszą i drugą grupę badanych.

To jednak nie koniec optymistycznych informacji. Badania w kierunku wolniejszego starzenia się naczyń krwionośnych przeprowadzono również na University College London. Wnioski z przeprowadzonych testów utwierdziły naukowców w przekonaniu, że treningi biegowe na długich dystansach mogą wręcz okazać się przysłowiowym eliksirem młodości dla ludzkiego organizmu.

Regularne bieganie to lepsza wydolność tlenowa

Zaczynając przygodę z bieganiem, zapewne stwierdzisz, że jest to niezwykle męczące hobby. Sęk w tym, że nie można odpuścić treningów już na samym początku. Hektolitry potu wylane na pierwszych treningach zaowocują w przyszłości.

Z każdą kolejną jednostką treningową będzie się poprawiać wydolność tlenowa Twojego organizmu. Korzystnie wpłynie to również na stan Twojego serca oraz naczyń krwionośnych. Szybko zapomnisz o tym, że kiedyś przetruchtanie kilometra było wyzwaniem trudnym do pokonania. Szybko złapiesz apetyt na dłuższe dystanse biegowe.

Jakie korzyści może przynieść regularny trening biegowy?

Fakt, gołym okiem nie będziesz w stanie zaobserwować długości telomerów. Jednak będą inne korzyści, jakich doświadczysz na własnej skórze. Po pierwsze, poprawisz proces przemiany materii. Twój organizm podczas wysiłku będzie potrzebował energii. Sięgnie więc do zasobów tkanki tłuszczowej.

Z biegiem czasu schudniesz i to w zdrowy sposób! Po co katować się dietą, skoro można połączyć przyjemne z pożytecznym? Szczupła oraz wysportowana sylwetka to najlepsza ochrona przed chorobami cywilizacyjnymi. Depresja, nadciśnienie, choroby serca – te dolegliwości o wiele rzadziej przytrafiają się osobom, które dbają o zdrowy tryb życia i pamiętają o codziennej dawce aktywności fizycznej. Pamiętaj, biegacz pozostaje młody nie tylko duchem. Wolniej starzeje się także jego ciało!

Foto wyróżniające: Freepik

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jakich częstych błędów należy unikać będąc kolekcjonerem nasion marihuany?
Jakich częstych błędów należy unikać będąc kolekcjonerem nasion marihuany?
Kolekcjonowanie nasion marihuany to popularne hobby wśród miłośników roślin konopi. Jednakże, aby zebrać zbiory nasion wysokiej jakości i cieszyć się zdrowymi, silnymi i plennymi roślinami, należy unikać pewnych błędów. W tym artykule omówię kilka z tych błędów, aby pomóc początkującym kolekcjonerom nasion marihuany uniknąć problemów i osiągnąć sukces w swojej pasji.
Jak wybrać idealne rękawiczki treningowe dla lepszego chwytu i ochrony dłoni
Jak wybrać idealne rękawiczki treningowe dla lepszego chwytu i ochrony dłoni
Poznaj kluczowe aspekty wyboru treningowych rękawiczek, które poprawiają chwyt i chronią dłonie. Zrozumieć, co decyduje o ich skuteczności i jak wybrać idealny model dla swoich potrzeb.
Rozumienie i radzenie sobie z nietolerancją laktozy – przewodnik dla rodziców
Rozumienie i radzenie sobie z nietolerancją laktozy – przewodnik dla rodziców
Poznaj symptomy, przyczyny i metody radzenia sobie z nietolerancją laktozy u dzieci. Artykuł z informacjami naukowymi, praktycznymi wskazówkami i poradami.
Ostatnie wpisy